Page content

article content

Groenten bij Jumbo krijgen laseretiket

 

 Ook de Jumbo’s in Lingewaard gaan de groenten ” tatoeëren” om verpakkingsmateriaal overbodig te maken.

Ik hou van Lingewaard Jumbo Flespompoen

Redactie Ik hou van Lingewaard - MH 2018-06-12  - Foto: The Lousy Photography

De supermarktketen Jumbo wil zijn biologische producten gaan voorzien van een laseretiket om het gebruik van plastic verpakkingen voor groenten ten verminderen. Deze zomer wordt dit ingevoerd op drie biologische producten, te weten gember, flespompoen en de courgette. Hierdoor is het mogelijk om de aanduiding ” biologisch product” te tonen zonder dat er gebruik gemaakt wordt van verpakkingsmateriaal. Dit laseren heeft geen invloed op de houdbaarheid, geur of smaak.

De heer Scheperkamp, eigenaar van de Jumbo in Bemmel, vertelt nog niet te weten wanneer dit precies doorgevoerd wordt, daar het een landelijk besluit is, maar weet wel zeker dat ook de Jumbo’s in Lingewaard (zowel in Huissen als in Bemmel) dit gaan gebruiken. Hij zegt dat hij zich zeer bewust is van het probleem van de plasticberg en dat dit verkleind zou moeten worden. Het probleem is echter omvangrijker en ingewikkelder dan dat het in eerste instantie lijkt.

Ik hou van Lingewaard Jumbo

Op het moment dat producten als paprika’s en komkommers niet verpakt worden in plastic, dan wordt de houdbaarheid van het product korter, moet het eerder weggegooid worden en doe je dus aan voedselverspilling. Daarnaast heeft de consument een duidelijke voorkeur voor de verpakte variant omdat de niet verpakte als ” onhygiënischer”   gezien wordt. Het nadeel van papieren verpakkingen is dat deze bij de kassa steeds geopend moeten worden om te zien wat erin zit. Ook bij een eventueel gebruik van herbruikbare verpakkingen, zoals de ” Green Bag” waar de Lidl mee experimenteert, speelt het probleem van hygiëne en controleerbaarheid van het product. Veel bedrijven denken na over mogelijkheden de plasticberg en verpakkingsmaterialen te verminderen, Zo heeft Maggi tegenwoordig zijn pakjes alleen in zakjes zitten en niet meer dubbelop verpakte zakjes in doosjes. Maar de koper zelf heeft misschien nog wel de belangrijkste rol. De heer Scheperkamp verteld dat er bijvoorbeeld door de consument een duidelijke voorkeur is voor de melkpakken met de plastic schenkdop erop. De melk zonder deze plastic dop is minder geliefd, maar wordt wel aangeboden. Het is een kwestie van keuzes maken, bewustwording van wat we met z’n allen willen.

 

MEER NIEUWS? KLIK HIER!

Comment Section

0 reacties op “Groenten bij Jumbo krijgen laseretiket

Plaats een reactie


*